GYMNÁZIUM
MILEVSKO

Gymnázium, Milevsko, Masarykova 183

Fotografie

Další články

Studentky zabodovaly. Získaly peníze na vylepšení pramene


10.4.2013

Redaktorka Píseckého deníku Klára Černá (absolventka naší školy) napsala článek pro svůj list o úspěchu našich studentek, o němž jsme vás informovali v článku Voda pro život. Příspěvek uvádíme s autorčiným souhlasem:

10. 4. 2013 Milevsko/Sepekov - Odstraní betonovou zídku a kovovou trubku, kterou pramen přitéká, a nahradí ji vyzděnou kamennou zídkou s přírodním korýtkem.


Připravte projekt na zlepšení vodního prostředí krajiny v okolí vaší školy či bydliště. Takové zadání plnily čtyři studentky milevského gymnázia Alena Čunátová, Kristýna Souhradová, Kristýna Ilievová a Tereza Kutilová a v celorepublikové konkurenci uspěly. Byly druhé a získaly patnáct tisíc korun. Nyní je čeká důležitější úkol. Za peníze projekt uskutečnit.

„Vylepšíme prostředí v okolí pramene, který vtéká do rybníka Tovaryš v Sepekově," představuje projekt milevského gymnázia Alena Čunátová.

Cílem studentek, které chodí do tříd 2.A a sexta, je pramen zpřírodnit. „Chceme odstranit betonovou zídku a kovovou trubku, kterou pramen přitéká, a nahradit ji vyzděnou kamennou zídkou s přírodním korýtkem přikrytým velkým balvanem," popisuje další ze studentek Kristýna Souhradová.

To ale nebude všechno, co se v lokalitě změní. Přibude tu i informační tabule, která bude o místu vypovídat, a nové lavičky. „Pramen se nachází na žluté turistické stezce vedoucí z Malšic přes Stádlec až do Sedlce-Prčice, takže by tu mohli posedět i turisté, kteří tudy půjdou," doplňuje spolužačky Kristýna Ilievová.

Vybrat vhodnou lokalitu pro ně ale nebylo jednoduché. To potvrzuje i učitelka biologie a chemie Jana Slámová, která studentkám pomáhala. „Vzhledem k patnáctitisícovému rozpočtu nemůžeme potřebný materiál vozit daleko. Byl tedy problém najít místo, které by šlo do soutěže vybrat," vysvětluje Jana Slámová.

Studentka Alena Čunátová doplnila, že jim lokalitu v Sepekově poradil krajinný inženýr Václav Vlna. „Také jsem se byla zeptat na odboru životního prostředí Petra Soulka, který má na starosti vodní hospodářství. Navrhl nám vyčistit Milevský potok, který je u kláštera hodně znečištěný. O tom jsme uvažovaly, ale nakonec jsme zjistily, že by to bylo hodně finančně náročné a fyzicky bychom to nedokázaly uskutečnit. Tak jsme se rozhodly pro Sepekov, který v jeho návrzích nebyl," poznamenává studentka.

Hlavní práce v terénu chystají gymnazistky na září. Budou jim pomáhat spolužáci i rodiče. „Sběr kamenů, které použijeme, obstaráme my jako třída, ale něco nám bude muset dodat firma nebo městys Sepekov, což jsme napsaly i do plánu práce," vysvětluje Alena Čunátová.

To podle učitelky Jany Slámové bylo důležité, protože porota hodnotila, zda se týmům podařilo sehnat podporu organizací či obcí. „Děvčata se domluvila se starostou Sepekova Josefem Himlem, který byl velmi vstřícný, a měly jsme od něj i písemný souhlas, že s akcí souhlasí a že nás podpoří třeba materiálem. To si myslím, že nám pomohlo při bodování," říká učitelka.

Starostu Sepekova Josefa Himla aktivita studentek pochopitelně potěšila. „Vzhledem k mé minulé práci – učitelství a aprobaci přírodopis a chemie – podobné projekty vítám. Slíbil jsem jim pomoc," řekl starosta Josef Himl a připomněl, že v Sepekově uvažují o vybudování stezky, která by mohla začínat právě u rybníka Tovaryš.

Studentky pramen u rybníka Tovaryš také nafotily, sledovaly, jaká tu žijí zvířata a rostou rostliny. „Jednou ze zajímavostí, kterou jsme se dozvěděly, bylo, že se jednou při povodních protrhla hráz," jmenuje Tereza Kutilová. I o tom by se měli návštěvníci dozvědět z informační tabule.

Dívky mají na svůj projekt pozitivní ohlasy. „Všichni nás podporovali. Snad se nám podaří všechno uskutečnit," přeje si Kristýna Souhradová.

Všechny čtyři považují práci na projektu, jehož součástí bylo nejen popsaní samotné změny, ale i příprava rozpočtu, jako přínosnou. „Získaly jsme mnoho zkušeností. Je vidět, že když něco chceme, můžeme to změnit. Pomoci přírodě. Rybník Tovaryš znám a často tudy chodím a vím, jak to tu vypadá a že mě to moc neláká. A teď, když to tam upravíme, to bude lepší. Jsem ráda, že se na tom můžu podílet," říká Alena Čunátová.

Všechny studentky se o přírodu zajímají a možná, že budou biologické obory studovat na vysokých školách. „Já jsem uvažovala o mikrobiologii a genetice. Biologii jako takovou mám hodně ráda. Zapojit se do tohohle projektu mi přišlo super," říká Kristýna Ilievová.

Porota jako nejlepší projekt soutěže vyhodnotila ten jičínského gymnázia. „Ale s jakým tématem, to zatím nevíme. Všechny úspěšné projekty budou zveřejněny v brožuře a na internetu," vysvětluje učitelka.

Studentky čeká ještě jedno velmi důležité hodnocení. Organizátoři budou posuzovat u pěti nejlepších projektů, jak se jim vydařil samotný výsledek v přírodě. A ten budou moci ocenit i další. „Plánujeme slavnostní otevření, kterého by se zúčastnili studenti milevského gymnázia a žáci sepekovské základní školy, pro které bychom připravily soutěže hry," uzavírá Tereza Kutilová.

Autor: Klára Černá